به گزاش سامانه فائزون؛ طی روزهای گذشته دستورالعمل هیجدهمین آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم که هر ساله به همت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود، اعلام شد که در ادامه به برخی تاریخ‌های مهم فرایند این آزمون، اهداف و تغییرات صورت گرفته اشاره می‌شود:

برخلاف سال گذشته که آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در سه گروه برگزار شد، امسال این آزمون در چهار گروه برگزار می‌شود. گروه معارف قرآن کریم و اهل بیت(ع) که تا سال گذشته یک گروه و شامل هفت رشته بود، امسال به دو گروه افزایش یافته اما تعداد رشته‌های آن به چهار رشته کاهش یافته است. این کاهش به گونه‌ای بوده است که عناوین برخی رشته‌ها در دوره گذشته جزئی‌تر بوده اما در این دوره عناوین رشته‌ها در این گروه کلی‌تر شده است.

برای مثال در دوره گذشته بخش نهج‌البلاغه در دو رشته معارف و حفظ احادیث و نیز مفاهیم نهج‌البلاغه برگزار می‌شد، اما در این دوره این بخش تنها در رشته حفظ و ترجمه که شامل هر دو این موضوعات است، برگزار می‌شود. بنابراین کاهش رشته‌ها با وجود افزایش گروه‌ها به معنای حذف نبوده، بلکه برخی رشته‌ها در یکدیگر ادغام شده است.

در گروه حفظ قرآن کریم نیز شاهد تغییراتی در چینش رشته‌ها هستیم، در دوره گذشته و در این گروه شاهد برگزاری آزمون در رشته حفظ سه جزء نیز بودیم که در دوره هجدهم این رشته حذف و به جای آن رشته حفظ ۲۵ جزء قرآن کریم اضافه شده است. همچنین امسال رشته حفظ سوره مبارکه بقره نیز به آزمون اضافه شده است تا تعداد رشته‌های این گروه به ۹ برسد. سال گذشته در این گروه شاهد برگزاری آزمون در هشت رشته بودیم.

در گروه آموزش‌های الکترونیک نیز سال گذشته شاهد برگزاری آزمون در سه رشته بودیم، اما امسال این گروه در دو رشته سبک زندگی و سیره معصومین(ع) یک و دو و روخوانی قرآن کریم، آزمون خواهد داشت. در این دوره رشته ترجمه و مفاهیم قرآن کریم حذف شده است.

با وجود تغییرات محتوایی در چینش رشته‌های آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم نسبت به سال قبل، شاهد تغییرات در زمان‌بندی اجرایی آزمون نیز هستیم. فرایند اجرایی آزمون در دوره گذشته با آغاز ثبت نام از دی‌ماه آغاز شد، اما در این دوره زمان ثبت نام از نیمه‌های آبان‌ماه و حدود ۴۰ روز زودتر از سال قبل آغاز می‌شود. زمان ثبت نام هجدهمین دوره از ۱۲ آبان‌ماه و به مدت یک ماه خواهد بود.

همچنین آزمون دوره هجدهم در بخش کتبی روز پنجشنبه، سوم بهمن‌ماه و آزمون گروه الکترونیکی نیز روزهای ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه سال جاری برگزار می‌شود. سال گذشته این آزمون در بخش کتبی اوایل اسفندماه برگزار شد.

در دستورالعملی که برای دوره هجدهم تدوین و منتشر شده است، پرداخت هزینه هفت هزار تومانی برای هر رشته امتحانی در نظر گرفته شده است، در حالی که سال گذشته شش هزار تومان برای هر رشته امتحانی در نظر گرفته شده بود. همچنین در این دوره حد نصاب قبولی در بخش کتبی امتیاز ۷۰ و بخش الکترونیکی نیز ۸۰ در نظر گرفته شده است. سال گذشته این امتیاز برای بخش الکترونیک ۷۰ به بالا تعریف شده بود. هر شرکت‌کننده در این آزمون می‌تواند از هر گروه در یک رشته ثبت نام کند.

در این آزمون به شرکت‌کنندگانی که امتیاز بالای ۹۰ کسب کنند، لوح تقدیر، همچنین به افرادی که حد نصاب قبولی را دریافت کنند نیز گواهینامه پایان دوره اعطا می‌شود.

آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن در گروه‌های ترجمه و مفاهیم قرآن(دو رشته)، معارف اهل بیت(ع)(دو رشته)، حفظ قرآن کریم(۹ رشته) و آموزش‌های الکترونیک(دو رشته) برپا می‌شود. از جمله رشته‌های این آزمون می‌توان به رشته‌های تفسیر سوره بقره، ترجمه و درک معانی سوره بقره، حفظ و ترجمه نهج‌البلاغه، حفظ و ترجمه صحیفه سجادیه و نیایش‌های امام سجاد(ع)، حفظ جزء ۳۰، حفظ جزء اول، حفظ سوره بقره، حفظ پنج جزء اول، حفظ ۱۰ جزء اول، حفظ ۱۵ جزء اول، حفظ ۲۰ جزء اول، حفظ ۲۵ جزء اول، حفظ کل قرآن کریم،‌ سبک زندگی و سیره معصومین(۱ و ۲) و روخوانی قرآن اشاره کرد.

 

برای ثبت نام در این آزمون اینجا کلیک شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *