حجت‌الاسلام والمسلمین علی ملانوری، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به پیشینه وقف در جامعه، گفت: از گذشته دور عمده نیازهای اجتماعی، فرهنگی و مذهبی جامعه اسلامی با سرمایه‌گذاری واقفین و خیرین انجام می‌شده و خدمت به ساحت مقدس قرآن کریم به عنوان میراث مشترک مسلمانان جهان، بیش از آنکه توسط دولت‌ها و با هزینه حکومت‌ها پیش برود، از سوی خیرین و مومنین و از طریق کارهای مربوط به توسعه و ترویج قرآن، آموزش قرآن، چاپ و نشر قرآن کریم، مسائل هنری صورت می‌گرفته است.

وی افزود: حدود دو سال است که در معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این دغدغه شکل گرفته است که چگونه می‌شود در مسیر هم‌افزایی و همراه کردن خیرین قرآنی کشور طرحی شبیه مجمع ملی خیرین حوزه سلامت، آموزش و پرورش و … را در حوزه قرآنی هم ایجاد کرد.

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در همین راستا کمیسیون برنامه‌ریزی و کارشناسی در معاونت قرآن و عترت و با حضور برخی از مدیران معاونت و برخی از خیرین و صاحبان اطلاع و تجربه، در خارج از معاونت تشکیل شد، از طریق این کمیسیون به طرح اولیه‌ای با عنوان «طرح تأسیس مجمع خیرین قرآنی» رسیدیم. این کار سابقاً هم در برخی از دستگاه‌ها، نهادها، استان‌ها و حتی شهرستان‌های دیگر تعقیب و پیگیری شده اما به شکل یک مجمع ملی و حرکت کشوری نبوده است و بنابر این جای چنین مجمع ملی، خالی بوده است.

ملانوری با تأکید بر اینکه رسیدن به این مجمع ملی در حوزه خیرین قرآنی به یک همدلی و هم‌افزایی بین همه دستگاه‌های فرهنگی و قرآنی نیاز دارد، بیان کرد: برای رسیدن به این طرح به صورت همزمان چند حرکت به عنوان مقدمات این کار در حال پیگیری است، یکی از کارها تهیه بانک اطلاعات جامع از خیرین قرآنی است. این بانک مشتمل بر اطلاعات افرادی که در شهرستان‌ها و استان‌ها در زمینه احداث ساختمان‌های قرآنی، نشر و توسعه مصحف شریف، آموزش و تحقیق و پژوهش، جشنواره‌ها و برنامه‌های هنری قرآنی تلاش کرده‌اند، خواهد بود. در حال گردآوری اطلاعات و سوابق این افراد هستیم تا مورد استفاده قرار گیرد.

وی دومین اقدام در راستای تشکل مجمع خیرین قرآنی را برگزاری سمینار خیر قرآنی عنوان کرد و افزود: این سمینار با مشارکت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بنیاد خیریه آلاء برپا می‌شود و شامل بر پنج نشست جداگانه اما به لحاظ موضوعی به هم پیوسته است. این نشست‌ها در روزهای دوم، چهارم، ششم، هشتم و دهم شهریورماه و از ساعت ۱۷ تا ۱۹ به صورت مجازی و متناسب با شرایط کرونایی برگزار می شود.

ملانوری بیان کرد: دانشگاه اصفهان و پژوهشکده آلاء که تنها پژوهشکده مطالعه وقف و امور خیریه در ایران است از نظر علمی این نشست‌ها را پشتیبانی می‌کنند. همچنین افرادی که طالب گواهی حضور در این سمینار باشند، می‌توانند با مراجعه به سایت https://khairemandegar.com/live/ امکان ثبت‌نام و شرکت در این رویداد علمی را داشته باشند.

مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان بیان کرد: تلاش می‌شود، برخی از مبانی شکل‌گیری تشکل فراگیر ملی در حوزه خیر قرآنی مورد بحث و بررسی قرار گیرد. ضمن اینکه برخی تجربه‌های موجود در زمینه کار خیریه و کار مردمی و غیردولتی قرآنی نیز مرور خواهد شد. بررسی مدل‌های خیریه موجود و رسیدن به یک مدل نهایی از دیگر موارد مورد بحث در این سمینار است.

یادآوری می‌شود، این سمینار در قالب پنج نشست برپا می‌شود. اولین نشست دوم شهریورماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی خسروی، مدیرکل سابق دفتر آموزش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد و با موضوع نقش وقف در ترویج خیر قرآنی برگزار خواهد شد. روز چهارم شهریورماه نیز نادر ریاحی‌سامانی، عضو هیئت مدیره در مجامع سلامت و مسکن‌ساز با موضوع «مجمع خیرین قرآنی و نقش آن در ترویج خیر قرآنی با مرور بر مجامع خیرین موجود» سخنرانی خواهد کرد.

روز ششم شهریورماه نیز محمدعلی خواجه پیری، پیشکسوت قرآنی و داوود جعفری، دبیر اجرایی جشنواره تلاوت‌های مجلسی با موضوع «فعالیت‌ها، تجربه‌ها و ایده‌های نو در خیر قرآنی» صحبت خواهند کرد. روز هشتم شهریورماه نیز عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوع «خیر و نیکوکاری در قرآن» سخنرانی می‌کند. محمدصالح طیب‌نیا، رئیس پژوهشکده آلاء نیز روز دهم شهریورماه با موضوع ایده‌های مشارکت مردم به سخنرانی می‌پردازد. همچنین کارشناس‌مجری این نشست‌ها حجت‌الاسلام والمسلمین علی ملانوری، مدیرکل ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد است.

این نشست ها از ساعت ۱۷ تا ۱۹ برگزار و به صورت زنده از نشانی khairemandegar در اینستاگرام و آپارات پخش می‌شود.

سمینار علمی خیر قرآنی به صورت مجازی برگزار می‌شود

انتهای پیام