مرحله کشوری چهل‌وسومین دوره مسابقات سراسری قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه مانند سایر آزمون‌ها، مسابقات و بحث‌های تبلیغی و ترویجی کشور درگیر شرایط کرونا شد؛ موضوعی که مسئولان مربوطه را بر آن داشت تا درباره نحوه برگزاری آن چاره‌اندیشی کنند که شاید ساده‌ترین راه عدم برپایی بود، اما مسئولان سعی کردند با اندیشیدن راهی، زمینه برگزاری آن را فراهم کنند.

برپایی مسابقات غیرحضوری و به صورت ویدئوکنفرانس در بخش بانوان و ضبط در صدا و سیمای مراکز استان‌ها در بخش آقایان از بیان نقطه‌نظرات، پیشنهادها و انتقادها دور نماند و حواشی و دیدگاه‌های مختلفی را به همراه داشت. حال که رقابت‌های راه‌یافتگان به مرحله کشوری به پایان رسیده و حتی در بخش بانوان نیز نتایج اعلام و مرحله ضبط اجرا شده و تلاوت‌های بخش آقایان نیز به اتمام رسیده است، با مهدی قره‌شیخلو، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید؛

ایکنا ـ در ابتدا گزارشی را از روند برگزاری چهل‌وسومین دوره مسابقات قرآن کریم به ویژه در دو مرحله شهرستانی و استانی در دو بخش بانوان و آقایان بیان کنید.

عرض سلام و ادب دارم خدمت همه قرآنیان عزیز کشور و آرزو می‌کنم در این شرایط همه جامعه قرآنی سالم و تندرست باشند. از ایکنا هم به دلیل اختصاص این وقت قدردانی می‌کنم. همان‌طور که همه قرآنیان کشور مستحضرند، مسابقات امسال، مانند خیلی از رویدادهای فرهنگی دیگر تحت‌الشعاع شیوع ویروس کرونا قرار گرفت. با وجود همه مشکلات، با بررسی‌های صورت گرفته و حمایت ریاست محترم سازمان اوقاف مقرر شد که مسابقات با رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی برگزار شود.

واقعاً نگران شدم و احساس کردم که با فضای مناسبی که باید در شأن یک مسابقه قرآنی باشد، مواجه نیستیم. هدف ما از برگزاری مسابقات قرآن چیست؟ آیا هدف این نیست که در جامعه فضای قرآنی حاکم شود و ارزش‌های قرآنی مانند ایثار، گذشت، محبت، جوان‌مردی، اعتماد، پرهیز از سوء ظن و خیلی موارد دیگر مورد توجه قرار گیرد. آیا عزیزان قرآنی ما در رعایت این ارزش‌ها و پای‌بندی به آنها نسبت به دیگران اول‌تر نیستند.

ثبت‌نام متقاضیان از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز و به مدت چهل روز ادامه داشت. در مجموع حدود ۱۵ هزار نفر در رشته‌های مختلف ثبت‌نام کردند. مرحله شهرستانی به صورت تجمیعی برگزار شد، یعنی تعدادی از شهرستان‌های که به هم نزدیک بودند، تجمیع شدند، این کار باعث شد هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی شود، هم تعداد شرکت‌کنندگان به حد نصاب لازم برای یک مسابقه در سطح شهرستان برسد. البته این کار به همه شهرستان‌ها اختصاص نداشت و با توجه به متقاضیان هر استان در برخی از شهرستان‌ها انجام شد. در مرحله استانی با آمادگی همکاران استانی مسابقات با شرایط و کیفیت قابل قبولی در همه استان‌ها برگزار شد. البته نحوه برپایی مسابقات با توجه به شرایط هر استان متفاوت بود، برخی به صورت حضوری، تعدادی به صورت غیرحضوری و برخی هم تلفیقی برگزار کردند. اختیار تعیین شیوه اجرا به خود استان‌ها واگذار شده بود تا با توجه به شرایط استان تصمیم‌گیری کنند.

ایکنا ـ تابستان امسال خبرها حاکی از برگزاری مرحله کشوری به صورت حضوری با رعایت پروتکل‌ها بود. چه شد که تغییراتی چون اجرای ویدئوکنفرانس و ضبط استودیویی را شاهد بودیم؟

برای جلوگیری از تجمع افراد، مقرر شد تا شرکت‌کننده‌ها به صورت گروهی و رشته‌ای در مسابقات حاضر شده و پس از اتمام هر رشته، با خروج این گروه، شرکت‌کنندگان رشته دیگر وارد شده و به رقابت بپردازند. در همین خصوص تمام هماهنگی‌های لازم صورت گرفته بود و کاملاً آماده برگزاری بودیم. ولی با کمال تأسف به یک‌باره با اوج‌گیری مجدد شیوع کرونا در کشور مواجه شدیم و براساس مذاکره مستقیم‌ ریاست محترم سازمان اوقاف با وزیر محترم بهداشت، تصمیم بر این شد تا مرحله کشوری هم غیرحضوری برگزار شود که این تصمیم در درجه اول برای سلامتی شرکت‌کننده‌ها و در درجه بعدی برای مقابله با زنجیره انتقال این ویروس منحوس گرفته شد. با این تصمیم برای نحوه اجرای غیر حضوری بررسی‌ها و مشورت‌های زیادی صورت گرفت که در نهایت مسابقات در بخش بانوان از ۱۸ آبان‌ سال جاری به مدت شش روز به صورت زنده و با استفاده از سیستم ویدئوکنفرانس با حضور ۱۴۵ نفر در رشته‌های مختلف برگزار و نتایج آن اطلاع‌رسانی شد. در بخش آقایان هم از ۱۷ آبان‌ماه طی چهار روز براساس هماهنگی‌های که از قبل با معاونت محترم امور استان‌های سازمان صدا و سیما انجام شده بود، تمامی شرکت‌کننده‌های آقا با حضور در استودیوهای صدا و سیمای مراکز استان‌ها به اجرای برنامه خود پرداختند که همه این برنامه‌ها یکسان ضبط شد و در این بخش ۲۵۶ نفر حاضر بودند.

برای ایجاد شرایط یکسان و نظارت بر انجام دقیق دستورالعمل‌های ابلاغیه به همه استان‌ها ناظر اعزام شد تا بر روند اجرای صحیح نظارت کاملی کنند. همچنین در همه استان‌ها یکی از حافظان کل قرآن کریم به عنوان هادی حفظ حضور داشت تا طبق دستورالعمل به صورت یکسان از شرکت‌کنندگان بخش حفظ سؤالات مربوطه را بپرسند.

با تلاش همه همکاران ستادی، استانی و همکاری بسیار خوب صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در استان‌ها بخش آقایان با کیفیت خیلی خوبی برگزار شد و هیچ گزارشی از عدم رعایت دستورالعمل‌ها به ستاد واصل نشد و همه ناظران محترم صحت و سلامت مسابقه را تأیید کردند که جا دارد از همه عزیزان به سهم خودم تشکر و قدردانی کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *